Carnival of Love Shiraz

525.00kr

Storlek: 750 ml
Druvor: Shiraz 100 %
Alkoholhalt: 15,5%
Årgång: 2013
Land: Australien
Sortiment: Restaurangsortiment
Producent: Mollydooker Wines
Kategori: Röda viner

Vinet:

Enligt vinmakaren själv är detta vinet som symboliserar Mollydooker bäst. Ett elegant, smakintensivt vin som fyller hela
smakspektrat. En generös smak med perfekt balans. Eftersom hela familjen är involverad i vinmakeriet på Mollydooker och alla som dricker vinerna ses som vänner, har Sarah och Sparky valt att kalla detta vin för Carnival of Love eftersom det är just vinet som för oss alla samman. Om man ställer en flaska av detta vin bredvid The Enchanted Path ser man att de hör ihop som en bild full av kärlek.

Producenten:

Sparky Marquis och Sarah Watts är det hårt arbetande vinmakarparet bakom Mollydooker Wines. Idag är de en kultförklarad, framgångsrik och prisbelönt producent men resan har varit lång och ingen dans på rosor. När de började 1991 hade de tillsammans 1000 dollar på banken och stora drömmar om att utveckla sin verksamhet. Efter en tid försökte de sig på att sälja vin i bulk för att ha mer tid för familjen. Första året var detta en stor succé medan följande år fanns ett stort överskott och priset på deras vin gick från 7 dollar per liter till ynka 25 cent per liter. Sarah och Sparky gick därefter tillbaka för att göra vin på flaska tillsammans med sina vänner i deras gemensamma företag Marquis Philips och åter var succén ett faktum. 1999 blev de Australian Winemakers of the Year, 2002 vann de Bushing Award för tredje gången och i USA kommenterade Robert Parker "The greatest red wine values in existence" och "Run, don’t walk and secure as much as you can of these wines" och gav Integrity 99 poäng. Varumärket Marquis Philips var en framgångssaga som växte från 8000 till 120 000 lådor på fyra år. Sarah och Sparky bestämde att de inte ville växa in till någon jätte. De älskade vingårdarna, älskade att göra vin och dela med sina vänner. De bestämde sig för att förbli små. De resonerade att de hade börjat med $ 1000, så att de kunde göra det igen. I mars 2006 namngav de det nya varumärket Mollydooker – Aussie-slang för vänsterhänta, eftersom de båda är vänsterhänta. Det var till en början hårt jobb och inga pengar men sedan dess har Mollydooker vuxit fram som en kult-kändis på den australienska vinkartan med många fina priser i bagaget. Under de senaste tre åren har man moderniserat och uppgraderat vingården, dragit ut oönskade druvsorter som ersatts med Shiraz, installerat ett bevattningssystem och flyttat kontoret till vingården. De har nu 50 fast anställda och ytterligare 20 vid skörd. Sarah designar etiketterna och både hon och Sparky brinner för sitt motto "Vi gör viner som gör att människor går WOW, genom att lägga vikt på detaljer och engagemang för kvalitet!" Och aldrig ta genvägar eller kompromissa med kvalitet.
Kategori: Tagg: